close
تبلیغات در اینترنت
آموزش بازی ساخت بازی با یونیتی (قسمت هشتم)


آموزش تمام ترفند های کامپیوتری

http://pctrick.rozblog.com/
اینـتر وب اینـتر وب
آرشیو
تبلیغات
تبلیغ در فان تبلیغ در فان
آموزش بازی ساخت بازی با یونیتی (قسمت هشتم)

June 2015 - 04:23 PM

تصویر

با قسمت هشتم از سری آموزش های متنی ساخت بازی سه بعدی در محیط یونیتی در خدمت شما هستم:

اسکریپت ها

اسکریپت ها تا زمانی که توسط یونیتی به عنوان کامپوننت در نظر گرفته شود، اساسی ترین بخش تولید بازی می‌باشد، و سزاوار است که از آن به عنوان مفهومی کلیدی یاد کرد. در این کتاب، ما اسکریپت های خود را به هر دو زبان سی شارپ (که اکثرا به صورت C# نوشته می شود) و جاوا اسکریپت خواهیم نوشت. همچنین باید بدانید که یونیتی از زبان BOO (از زبان برنامه نویسی پایتون مشتق شده است) هم پشتیبانی می‌کند. ما در درجه اول بر روی زبان های برنامه نویسی سی شارپ و جاوا اسکریپت تمرکز می کنیم، چرا که این دو زبان، مورد استفاده اکثر توسعه دهندگان می باشند، و به این علت که زبان برنامه نویسی BOO توسط گوشی های موبایل پشتیبانی نمی گردند، کد نویسی با BOO خیلی توصیه نمی گردد.

نیازی نیست که شما از نحوه ی کار کردن کدهای خود موتور یونیتی و یا چگونگی ویرایش آنها چیزی بدانید، اما شما از اسکریپت نویسی تقریبا در تمامی سناریوهای بازی که توسعه می دهید، استفاده خواهید کرد. زیبایی استفاده از اسکریپت نویسی یونیتی، در این است که بعد از چند مثال، هر اسکریپتی که برای بازی خودتان بنویسید، به اندازه کافی ساده خواهد بود، چرا که یونیتی دارای کلاس رفتار پیش ساخته به نام Monobehavior – مجموعه از دستورالعمل های اسکریپت نویسی شده برای استفاده در کد نویسی رفتار بازی ها – درون خود دارد. برای اکثر توسعه دهندگان تازه کار، مواجهه با اسکریپ نویسی می تواند چشم اندازی دلهره آور داشته باشد، و همچنین می تواند تهدیدی برای کسانی که به طراحی عادت کرده اند، باشد! اگر این کتاب اولین تلاش شما برای ورود به دنیای بازی سازی می باشد، و یا اگر شما هیچ تجربه ی قبلی در نوشتن اسکریپت ندارید، نگران نباشید. ما اسکریپت نویسی را در یک مرحله به شما آموزش خواهیم داد، در نظر داشته باشید به شما نشان خواهیم داد که تنها منبع موجود برای کد نویسی نیست، اما قدرت اسکریپت نویسی موثر برای بازی های یونیتی شما را رفاهم می آورد.

برای نوشتن اسکریپت ها، شما از ویرایشگر اسکریپت مستقل یونیتی به نام Monodevelop استفاده خواهید کرد. این نرم افزار جدا را می توان در پوشه نرم افزار یونیتی بر روی PC یا Mac پیدا کرد، و زمانی که شما اسکریپت هایتان را ایجاد و یا ویرایش می کنید اجرا خواهد شد. اصلاح و ذخیره اسکریپت ها در ویرایشگر اسکریپت خیلی سریع برای اسکریپت مورد استفاده در یونیتی به روز خواهد شد، به محض اینکه شما از ویرایشگر اسکریپت به محیط یونیتی برگردید. همچنین شما می توانید ویرایشگر اسکریپت خودتان را در قسمت ترجیحات (preferences) به یونیتی معرفی کنید، مانند ویرایشگر اسکریپت Visual Studio، و بعد از آن اسکریپت های خود را با ویرایشگری که خودتان تخصیص داده اید، ویرایش نمایید. با این وجود برای ویرایش اسکریپت ها خود ویرایشگر Monodevelop توصیه می گردد، چرا که این ویرایشگر امکانات auto-completion برای کدهای نوشته شده توسط شما را دارا بوده و همچنین به صورت بومی توسط تیم یونیتی توسعه و به روز رسانی می شود.

پریفب ها (Prefabs)

رویکرد توسعه بازی توسط موتور بازی سازی یونیتی حول مفهوم شی بازی (GameObject) می گردد، اما یک راه هوشمندانه تری برای ذخیره اشیا به عنوان دارایی (Assets) و سپس نمونه سازی آنها (همچنین با نام های تخم ریزی یا همانند سازی شناخته می شود) در قسمت های مختلف بازی وجود دارد. با ایجاد اشیاء پیچیده با کامپوننت ها و تنظیمات مختلف، شما به صورت مؤثر یک قالب برای چیزی که ممکن است بخواهید آن را برای چندین بار نمونه سازی (تخم ریزی) کنید، خواهید ساخت. هر نمونه ی ساخته شده نیز به صورت جداگانه قابلیت ویرایش خواهد داشت.

برای مثال صندوقچه ای را در نظر بگیرید – ممکن است شما به این شیء در بازی خود یک کامپوننت جرم، و رفتارهای اسکریپت نویسی شده برای انهدام آن نسبت داده باشید، و ممکن است شما بخواهید از این شی در یک بازی واحد بیش از چندین بار استفاده نمایید، و یا حتی شاید نیاز باشد که شما از این شی در بازی هایی علاوه بر بازی که آن شی را برای آن طراحی کرده اید مورد استفاده قرار بگیرد.

Prefab ها به شما اجازه می دهند که شی مورد نظر خود را، به صورت کامل همراه با کامپوننت ها و پیکربندی فعلی، ذخیره کنید. این مفهوم شبیه مفهوم MovieClip در نرم افزار ادوبی فلش است، Prefab ها را به عنوان ظروف خالی در نظر بگیرید که شما می توانید آنها را با اشیا بازی برای شکل قالب داده ای که احتمالا بعدا آن را دوباره بازیافت خواهید کرد، پر کنید.


مطالب مرتبط
ارسال نظر در " آموزش بازی ساخت بازی با یونیتی (قسمت هشتم) "

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی